November 08, 2012

RESEPI : Puding Sekelip Mata

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Petang semalam belek buku resepi  "1 Hari 1 Resepi : 365 Resepi Istimewa Chef Hanieliza"



Belek punya belek, terjumpa resepi ni....Puding Sekelip Mata


Terus terasa nak buat....Selalu buat minuman koktel je....Ala...yang campur buah-buahan dalam tin dengan susu cair tu....Yang tu dah selalu sangat buat....Kali ni terasa nak buat lain dari yang lain pulak sebab puding ni letak yogurt dengan jus oren..


Di sebabkan kereta kesayangan masih di "wad", so terpaksa la menyusahkan abah tolong hantarkan ke pasar raya...huhu...(Oh, tolong la faham...Saya cuma reti bawa viva @ kancil saja....Motor pun takut nak bawak....hmmm...Ape laa nasibb....)


Dah beli barang2 yang dikehendaki, malam tu terus buat..


Maaflah.....susunan gambar tak betul...Step bermula dari bawah ye adik kakak...hihi


1. Beli jelly + Sumi + Puding , Susu cair 1 tin, Yogurt dan Jus Oren

2. Buka jelly + Sumi + Puding ke dalam mangkuk

3. Dalam mangkuk lain, masukkan 1 cawan yogurt ( Saya guna yogurt perisa natural sajer). Pastu masukkan Jus oren (agak2 je nak banyak mana), pastu masukkan susu cair.

4. Dah gaul rata semua, masukkan kedalam mangkuk yang dipenuhi sumi dan puding tadi.

5. Gaul rata dan SIAP!

6. Letak dalam freezer bagi sejuk pastu baru leh makan.



Memandangkan saya jenis orang yang kurang sabar sebab perut dah lapar, saya pun masukkan ais dalam mangkuk puding tadi..

Di sebabkan kegelojohan saya itu, maka, tak menjadilah puding sekelip mata saya tetapi berubah menjadi minuman koktel....hahaha...( Sebab bila ais cair, kuah puding tadi pun dah jadi cair, tak pekat lagi....huhu)


Dah alang2 berubah, saya pun cari laa buah-buahan yang ada dalam peti ais..Tengok2 ada pisang dan epal...Apa lagi, saya pun potong dalam bentuk kiub dan masukkan dalam puding "berkelip" mata tadi...haha


Apapun.....Sedap wooo....Rasa masam manis...


Campuran yogurt + Jus Oren + Susu cair tadi menyebabkan rasa creamy dan masam dalam mulut anda...Tapi bila makan sekali dengan jelly sumi, anda akan rasa gabungan manis dan masam di situ....ermmm...Yummyy...... > __ <



Cuba la buat.....hihi



SEKIAN



P/S : Kadang-kadang rasa takut untuk bermimpi lagi.....

2 comments:

  1. nnti balik jingga house, jgn lupa buat erk...panggil org pt karjo sekali..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...boleh2 takde hal...tapi kalau kak ana buat confirm lagi sedap...hihi

      Delete

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI