April 14, 2012

Hati Lembut Macam Kapas!!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Di sebabkan saya menangis dalam dewan al-Farabi khamis lepas, maka tercetuslah idea nak mengupdate blog yang kusam ini....

Kenapa saya menangis?!....Sebabnya hanya simple...Bermula dengan tengok video kisah pengorbanan seorang AYAH masa praktis slot "Garisan Hidup" dalam meeting khamis lepas....Wah, touching betul engkau!!...Alah, bukan setakat tengok video-video camni je saya boleh menangis. Tengok wayang @ cerita sedih pun dengan automatik saya boleh menangis. Dah macam saya yang berlakon dalam cerita tu pulak...hahaha...Malah, kalau ada kawan2 yang luah kisah sedihnya kat saya, saya yang nangis bukan orang yang bercerita itu yang nangis!!....Hikhikhik...Memalukan!!.....

Tapi....Dalam slot "Garisan Hidup" yang di terajui oleh kawan2 saya semalam memang SANGAT-SANGAT terkesan di hati...wuwuwuwuu...

p/s : Hujung bulan ni, kami satu kelas akan buat satu kem motivasi di IKBN Pertak, Hulu Selangor. Salah satu slot yang kami buat adalah slot "Garisan Hidup"


Pantang orang sebut pasal pengorbanan seorang abah @ ayah @ bapa, saya memang cepat tersentuh... Tu belum sebut pasal pengorbanan seorang ibu @ mak @ umi...Kalau tak,memang lencun habis la baju..hik3

Mak saya suka cerita pasal kisah2 masa saya kecik-kecik dulu...

Saya dilahirkan di Sabah ketika abah bertugas mengajar di sana..Kedua kakak dan abang saya sempat di lahirkan di Kelantan sebab mak saya sempat balik. Lagipun abah cuti masa tu... Namun, tiba saat kelahiran saya, mak saya tak sempat balik Kelantan disebabkan abah tak dapat cuti.. Maka lahirlah saya di sana berbidankan orang Kg. Lormalong..

Nak dijadikan cerita, selepas saya lahir, mak saya terpaksa di tahan di wad di sebabkan apendix..Terpaksa dibedah buang apendix yang semakin membesar itu.. Saya macam mana?!.....Saya di letak dibawah jagaan jiran ma dan abah masa menetap di sana..Orang Filipina...Sedih kot!...Kecik2 lagi dah kena berpisah sementara dengan mama tersayang...Sebab tu saya di panggil "Kakcik" sebab masa kecik, badan saya kecik sangat sebab tak dapat minum susu ibu...hehehe

Selama mak saya di tahan di wad, abah saya la yang bersusah payah..Mana nak gi mengajar..Mana nak urus anak-anak...Mana nak urus isteri....Oh, abah!...Banyaknya tanggungan mu.... T_T

Semasa saya berumur 1 tahun lebih, kami sekeluarga pulang ke Kelantan sebab abah dapat tukar mengajar kat sekolah di Kelantan..Tapi masa tu tak dapat mengajar kat sekolah di Pasir Mas lagi..Dapat kat sekolah di Tanah Merah....Masa tu kenderaan yang ada hanyalah sebuah motor..Memang susah giler nak gerak sana sini...

Tak sampai setahun menetap di Tanah Merah, adik saya di lahirkan..Masa tu umur saya ada lagi 2 bulan nak masuk 2 tahun...Betapa susahnya ma dan abah nak jaga kami 4 beradik masa tu sampaikan saya terpaksa di hantar ke rumah nenek saya di Pasir Mas untuk dijaga buat sementara waktu sehingga adik saya yang kecik tu besar...

Wuaaa......Entah macam mana la keadaan saya masa tu ya terpaksa berpisah ngan family..Kalau mak saya tak cerita ni, saya takkan tahu...

Masa mak bagi cadangan nak hantar saya kat umah nenek, abah saya bantah keras!..Abah saya kata; "Anak kita, tanggungjawab kita..Kenapa nak susahkan orang lain pulak?!!". ...Oh, abah...Terharu pulak bila abah cakap camtu..>_<

Tapi mak saya berkeras jugak nak hantar saya ke rumah nenek sebab terdesak tak cukup tangan nak jaga. Biasa la..adik lelaki saya memang hyperaktif...hik3...Tanpa kerelaan, saya pun di hantar ke pangkuan atuk dan nenek..Tak boleh salahkan mak saya jugak.Mungkin masa tu mak saya pikir, daripada biarkan saya terbiar tak sempat nak dijaga, lebih baik saya di jaga oleh atuk dan nenek...

Saya tak tahu berapa lama saya tinggal dengan atuk dan nenek..Kejap je kot..Tapi, sepanjang berjauhan dengan family, abah saya selalu datang jenguk..Habis je waktu sekolah, abah pecut motor nya balik Pasir Mas semata-mata nak jenguk saya...Abah tak bagitahu pun kat mak yang dia nak datang jenguk saya..Bila abah balik baru abah bagitahu mak...

Oh, abah.....Ni yang sayang kat abah ni...>_<


Masa mak saya cerita semua ni, saya rasa nak nangis je..Abah jarang tunjuk kasih sayangnya kat anak-anak..Tapi bila mak saya cerita ni, baru saya tahu betapa pengasihnya abah....wuwuwu...

Pernah saya tanya abah, "Kenapa abah tak pimpin tangan Kakcik, masa Kakcik lintas jalan?!! Macam kat dalam TV..Ayah pimpin tangan anak perempuan bila nak lintas jalan.."..Wah, soalan aku!!...Hahaha...Masa tu saya umur belasan tahun...Abah tak jawab..Abah senyum je...

Ok..saya mengaku, saya terkilan bila abah tak jawab....T_T...Padahal saya tahu soalan saya adalah soalan BODOH!...haha...

Tapi apapun, saya tahu, abah sayang kami adik beradik.....Kan abah kan?!

Tapi dalam ramai-ramai, saya sorang je tak pernah kena tampar @ jentik oleh abah...hihihi

Kakak saya dulu kena libas ngan tasbih
Abang dan adik lelaki saya pulak kena tampar
Adik lelaki saya yang belajar kat ALAM tu lagi la...Bukan setakat tampar, kena libas ngan tali pinggang n pembaris kayu yang panjang sampai berbirat..hahaha...Ni kes terlalu nakal la ni..(Tapi dalam ramai-ramai, dia yang paling excellent, 5A UPSR, 8A PMR dan 10A SPM)

Masa diorang2 semua kena balun ngan abah, saya hanya mampu tengok je
Takut nak masuk campur..Nanti kang kena jugak...hehe

Tapi bila dah makin tua ni, hot tempered abah dah makin kurang dah..Malah terlalu tak garang pulak...hihi

Mungkin cerita saya ni tak de la sehebat cerita orang lain tentang bapanya..Tapi saya nak share jugak...Tapi takat sini saja la...Kalau nak cerita pengorbanan abah hingga saya besar ni memang jenuh la korang nak baca...hihihi


Apapun, jom kita layan video yang mampu menyentuh hati saya ni...



Wuaaaa.....cedih!!...

Setiap kali tengok mesti nangis...wuwuwuwuuu



Oh, abah.....Kakcik sayang abah sangat2....Kat ma jugak....


SEKIAN

No comments:

Post a Comment

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI