November 18, 2011

Lasagna

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Apa kebenda la LASAGNA tu kan?...haha...

Kalau sapa yang suka makan kat PIZZA HUT tu tahu la apa Lasagna ni.
Dalam menu tertulis SEAFOOD LASAGNA....harga RM 11.20 kalau x silap.
Ianya sejenis makanan ITALI.........wah, dari ITALI kot!

HeHE........kat sana kan dorang suka makan pasta...





Haaa.......ni la ghupe Lasagna...nampak sodap je kan?..hehe





Hari ni saya nak share resepi Beef Lasagna buatan saya.....wah, BEEF LASAGNA gitu!..hahaha...atau nama melayu nya "Lasagna Inti Daging"....



BAHAN-BAHAN

- Daging Cincang
- Cili potong kiub
- Tomato potong kiub
- Carrot potong kiub
- Bawang besar potong kiub
- Tomato puree
- Cili kering kisar @ cili giling
- Sos cili
- Sos tiram
- Gula & Garam secukupnya
- Keju Cheddar (saya guna Cheesedale je..hehe)
- Kepingan Instant Lasagna

(sukatan ikut suka hati je la ye...hehe)


Instant Lasagna


CARA-CARA NAK BUAT:

Rebus kepingan Instant Lasagna sampai kepingan tu lembut...jangan terlalu lama, nanti hancur.Tos dan ketepikan.

INTI:

1. Tumis bawang besar sampai naik bau. kemudian masukkan cili giling. (saya guna lada kering yang di blend)

2.Kemudian masukkan daging cincang. Biarkan seketika sehingga air dari daging tu kering.

3.Masukkan cili, carrot, dan tomato yang di potong kiub tadi.kemudian masukkan sos cili,tomato puree,sos tiram,gula dan garam.

4. Kacau rata dan biarkan hingga sedikit kering. (sebab kalau basah sgt, susah nak letak atas kepingan Instant Lasagna)


CARA NAK MELAPIS:


1. Letak satu lapisan pasta dalam loyang. Kemudian letak inti yang dibuat tadi.








2. Then tabur keju atas inti.




alahai.....tak mampu nak beli cheese yg mahal2....
cheesedale ni  je yang mampu beli...hehe





3. Ulangi no 1 & 2 sehingga 4 @ 5 lapisan.




nampak tak lapisan pasta ni macam terputus?...
ni la akibat rebus terlalu lama...hehe





4. Bakar dalam oven selama +- 15 minit

5. Keluarkan dan Siap untuk di makan!



Mudahkan?..sedap hingga menjilat pinggan okeh!.......hehehehe



ni la ghupe Beef Lasagna yang saya buat!




Haa.... APA??!!


Ya ya...saya tahu.....Lasagna saya buat ni tak macam Lasagna kat Pizza Hut....Buruk bebenor ghupenye kan?...haha....Lasagna ni keluaran orang Kampung Lubuk Chekok okeh!..sapa nak, bleh la request ........tapi bagi duit la... nak beli bahan...hak3...


Actually, saya buat Lasagna ni masa raya haji ritu.....alang2 ada daging kurban dan Instant Lasagna ni, saya pun dengan rela hati buat la mende nih......


P/S : Sebenarnya Instant Lasagna ni saya tersalah beli...ingatkan instant yang dah siap tinggal masuk oven terus je , sekali, bukak2 tengok ada kepingan "kayu" nipis nih....Haiyaaa......nak tak nak kena cuba buat jugak la...hehe





Ok la ....itu saja........selamat mencuba!




Wassalam




No comments:

Post a Comment

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI